Vezető multinacionális vállalat, innovatív termékek, folyamatos fejlődés, környezettudatos gondolkodás, hazai bővítések, stabil nagyvállalat, nemzetközi karrierlehetőség…

Igen, ez a leírás a legtöbb, állást hirdető cégre ráillik, és sajnos a legtöbb álláshirdetésre is: 12 egy tucat. A vállalatok ma már eljutottak oda a vállalati arculat megteremtése kapcsán, hogy a pozícionálást megfelelően elvégzik egy álláshirdetés esetében is. Van mit kommunikálni.
Azonban keveseknek jut eszébe, hogy mi is egy álláshirdetés valójában. Az értékesítés ugyanis megkülönbözteti a PR tevékenységeket, amelyek meg kellene, hogy előzzék magát a reklámozást. Hiszen ki akar olyan terméket vagy szolgáltatást vásárolni, amiről még csak nem is hallott, vagy ki vásárolna olyan szolgáltatótól, akinek neve az ismeretlenség homályába vész?

Az álláshirdetés már a reklám kategóriája: vásárlásra „ösztönöz”, cselekvésre szólít fel: vedd meg a cégem „pozícióját”, első lépésként pedig jelentkezz!

Ha már vásárlás, akkor nézzük az egyik alapvető tévhitet: hogy a vásárlásaink racionálisak. Minden reklám- vagy marketingszakember első leckéje, hogy minden döntésünk érzelmi alapú, amelyet utána racionalizálunk, azaz megmagyarázzuk, hogy az miért volt helyes döntés, azaz logikus. De a vásárlási döntés nem logikus. Felmérések támasztják alá, hogy impulzív természetűek vagyunk, és az érzelmeinkre hallgatunk. Hogy ez jó vagy sem, az más kérdés. Ha megtetszik az a gyönyörű táska vagy cipő a kirakatban, akkor valljuk be: nem nagyon számolgatunk utána, hogy racionális lenne-e megvenni vagy nem. Persze a férfiak sem különbek: biztos, hogy a CO2 kibocsátás meg a fogyasztása alapján vásárolunk autót? Ha így lenne, akkor egy-két típusnál többet nem adnának el. De eladnak.

Ha megkérdezünk egy mérnököt, hogy egy állás kapcsán mire figyelne fel, hát ilyeneket kapnánk:

  • a feladat szépsége;
  • a mérnöki megoldások
  • alkalmazásának lehetősége;
  • beleáshatom-e magam a
  • szakterületem mélységeibe?
  • szakmailag mekkora kihívás az a munka?
  • izgalmas-e eléggé ez a feladat?
    technológiailag milyen szintet képvisel a cégem?

…és a sort még sorolhatnánk.
Ezek a kérdések egy mérnökből érzelmi reakciókat váltanak ki, és az érzelmeken képtelen az ember uralkodni, még álláspályázat esetében is!
Csapjunk fel hát marketingesnek és szóljanak a hirdetéseink az érzelmek nyelvén!