Vezető multinacionális vállalat, innovatív termékek, folyamatos fejlődés, környezettudatos gondolkodás, hazai bővítések, stabil nagyvállalat, nemzetközi karrierlehetőség…
Igen, ez a leírás a legtöbb, állást hirdető cégre ráillik, és sajnos a legtöbb álláshirdetésre is: 12 egy tucat. A vállalatok ma már eljutottak oda a vállalati arculat megteremtése kapcsán, hogy a pozícionálást megfelelően elvégzik egy álláshirdetés esetében is. Van mit kommunikálni.
Azonban keveseknek jut eszébe, hogy mi is egy álláshirdetés valójában. Az értékesítés ugyanis megkülönbözteti a PR tevékenységeket, amelyek meg kellene, hogy előzzék magát a reklámozást. Hiszen ki akar olyan terméket vagy szolgáltatást vásárolni, amiről még csak nem is hallott, vagy ki vásárolna olyan szolgáltatótól, akinek neve az ismeretlenség homályába vész?
Az álláshirdetés már a reklám kategóriája: vásárlásra „ösztönöz”, cselekvésre szólít fel: vedd meg a cégem „pozícióját”, első lépésként pedig jelentkezz!
Ha már vásárlás, akkor nézzük az egyik alapvető tévhitet: hogy a vásárlásaink racionálisak. Minden reklám- vagy marketingszakember első leckéje, hogy minden döntésünk érzelmi alapú, amelyet utána racionalizálunk, azaz megmagyarázzuk, hogy az miért volt helyes döntés, azaz logikus. De a vásárlási döntés nem logikus. Felmérések támasztják alá, hogy impulzív természetűek vagyunk, és az érzelmeinkre hallgatunk. Hogy ez jó vagy sem, az más kérdés. Ha megtetszik az a gyönyörű táska vagy cipő a kirakatban, akkor valljuk be: nem nagyon számolgatunk utána, hogy racionális lenne-e megvenni vagy nem. Persze a férfiak sem különbek: biztos, hogy a CO2 kibocsátás meg a fogyasztása alapján vásárolunk autót? Ha így lenne, akkor egy-két típusnál többet nem adnának el. De eladnak.
Ha megkérdezünk egy mérnököt, hogy egy állás kapcsán mire figyelne fel, hát ilyeneket kapnánk:
- a feladat szépsége;
- a mérnöki megoldások
- alkalmazásának lehetősége;
- beleáshatom-e magam a
- szakterületem mélységeibe?
- szakmailag mekkora kihívás az a munka?
- izgalmas-e eléggé ez a feladat?
technológiailag milyen szintet képvisel a cégem?
…és a sort még sorolhatnánk.
Ezek a kérdések egy mérnökből érzelmi reakciókat váltanak ki, és az érzelmeken képtelen az ember uralkodni, még álláspályázat esetében is!
Csapjunk fel hát marketingesnek és szóljanak a hirdetéseink az érzelmek nyelvén!